صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
دانلود اپلیکیشن
2 سال قبل
0

متن «معرفت آفریدگار» و معنی متن:

درس اول

معرفت آفریدگار

 

  • نوع نثر: قدیمی، ساده و روان
  • برگرفته از: تاریخ بلعمی
  • نویسنده: ابو علی بلعمی

 

این همه خلق را که شما می بینید بدین چندین بسیاری ، این همه را خالقی است که آفریدگار ایشان است و نعمت بر ایشان از وی است.

آدم های بسیاری را که می بینید آفریننده ای دارند که آن ها را آفریده است و به همه ی آن ها مال و روزی بخشیده است.

واژه

معنی واژه

واژه

معنی واژه

خلق

آفریده شده، مردم

خالق

آفریننده

نعمت

عطا، بخشش، احسان

این همه را خالقی است

خالقی برای آنها وجود دارد

نکات دستوری و آرایه ادبی:

شما ß   نهاد

این همه خلق ß   مفعول

بینید ß   فعل (مضارع)

بدین، چندین، بسیاری ß   قید

او ß   متمم

وی (او) ß   ضمیر سوم شخص مفرد

تعداد جمله ß   4

 

آفریدگار را بباید پرستیدن و بر نعمت او سپارس داری باید کردن

شایسته است که خداوند را ستایش کنیم و نسبت به نعمت و روزی او شکرگزار باشیم.

نکات دستوری و آرایه ادبی:

نهاد ß   نامشخص (هرکسی می تواند باشد)

 

اندیشه کردن اندر کار خالق و مخلوق، روشنایی افزاید اندر دل و غفلت از این و نا اندیشیدن، تاریکی افزاید اندر دل و نادانی و گمراهی است.

فکر کردن در کار خدا و آفریده هایش سبب گمراهی و بینش انسان ها می شود و بی توجهی نسبت به کار خداوند و فکر نکردن به آن سبب گمراهی و نادانی وجود انسان ها می شود.

نکات دستوری و آرایه ادبی:

اندیشه کردن اندر کار خالق و مخلوق ß   نهاد

روشنایی ß   مفعول

افزاید ß   فعل (مضارع)

اندر دل ß   قید

اندیشه کردن و نا اندیشیدن ß   تضاد

خالق و مخلوق ß   تضاد

روشنایی و تاریکی ß   تضاد

«اندیشه کردن» و «نا اندیشیدن» فعل نیست و جمله هم به حساب نمی آید

«اندیشه کردن» و «نا اندیشیدن» می توانند هم خانواده باشد مانند خالق و مخلوق

تعداد جمله ß   3

 

  • نوع قالب شعری: غزل
  • شاعر: سعدی

 

باد بهاری وزید از طرف مرغزار                            باز به گردون رسید، ناله ی هر مرغِ زار

باد خوش بهار از طرف چمنزار وزید و دوباره آواز سوزناک پرندگان به آسمان بلند شد

نکات دستوری و آرایه ادبی:

مرغزار و زار ß   قافیه

«باد بهاری» و «مرغ زار» ترکیب وصفی هستند

به گردون رسید ß   کنایه از بلند شدن صدا به آسمان

ناله ی مرغ ß   تشخیص

بهاری، مرغزار، گردون، مرغِ زار ß   تناسب

تعداد جمله ß   2

مفهوم:

آمدن بهار و آواز خواندن پرندگان

 

خیز و غنیمت شمار، جنبش باد ربیع                             ناله ی موزون مرغ، بوی خوش لاله زار

بلند شو و قدر فصل بهار و زیبایی های آن را بدان و از آواز زیبا و خوش آهنگ پرندگان و بوی گل ها در دشت لاله لذّت ببر.

نکات دستوری و آرایه ادبی:

لاله زار ß   قافیه

تعداد جمله ß   2

خیز ß   فعل

غنیمت شمار، خیز ß   فعل امری

جنبش، ناله و بو ß   مفعول

جنبش باد، باد ربیع، ناله ی مرغ و بوی لاله زار ß   ترکیب اضافی

ناله ی موزون و بوی خوش ß   ترکیب وصفی

«تو» برای هر دو فعل ß   نهاد (محذوف)

مرغ، ناله، ربیع و باد ß   تناسب (مراعات نظیر)

 

 

هر گل و برگی که هست، یاد خدا می کند                     بلبل و قُمری چه خواند؟ معرفت کردگار

گل ها و برگ ها و پرندگان (همه موجودات) در حال ستایش خداوند هستند و با یاد خدا راز و نیاز می کنند بلبل و قمری در آواز خود چه می خواند ؟ یاد و ستایش خداوند!

مفهوم:

در واقع همه موجودات و انسان ها خداوند را ستایش می کنند

نکات دستوری و آرایه ادبی:

کردگار ß   قافیه

تعداد جمله ß   4

هر گل و برگی ß   نهاد (جمله اول)

[او] ß   نهاد محذوف (جمله دوم)

بلبل و قمری ß   نهاد (جمله سوم)

[بلبل و قمری] ß   نهاد محذوف (جمله چهارم)

یاد خدا ß   مفعول

یاد خداوندگار ß   مفعول (بری فعل محذوف)

یاد خدا، یاد خداوندگار ß   ترکیب اضافی

گل، برگ، بلبل، قمری ß   تناسب

گل، برگ، بلبل، قمری یاد خداوندگار می کند ß   تشخیص (جان بخشی)

تلمیح ß   اشاره به آیات قرآن

 

برگ درختان سبز در نظر هوشیار                       هر ورقش دفتری است، معرفت کردگار

از نظر انسان خردمند و دانا برگ های درختان هم به هنگام بهار سبز می شوند مانند دفتری هستند درباره شناخت معرفت خداوند که بزرگی خداوند را به ما می شناسانند.

واژه

معنی واژه

واژه

معنی واژه

معرفت

شناخت

معرفت کردگار

شناخت خداوند

نکات دستوری و آرایه ادبی:

هوشیار و کردگار ß   قافیه

برگ درختان، نظر هوشیار، ورقش، معرفت کردگار ß   ترکیب اضافی

هر ورق، درختان سبز ß   ترکیب وصفی

ورق، دفتر، برگ و درخت ß   تناسب

کل بیت ß   تشبیه:

  • برگ درختان سبز ß   مشبه
  • دفتر معرفت ß   مشبه به
  • معرفت کردگار ß   وجه شبه
  • ادات تشبیه حذف شده

مفهوم:

با تفکر در آفرینش می توان خدا را شناخت.

 

تاریخ بلعمی:

از سال 352 هـ.ق (قرن چهارم) بلعمی، تاریخ طبری را که محمد بن جریز طبری به عربی نوشته بود به زبان فارسی ترجمه کرد.

بلعمی پس از شروع به ترجمه ی این کتاب اطلاعات دیگری راجع به تاریخ ایران به دست آورد و بر آن افزود. در واقع آن را به صورت تألیف مستقلی در آورد که به تاریخ بلعمی شهرت یافته است.

شیخ مصلح الدین، سعدی شیرازی:

از بزرگ ترین شاعران و نویسندگان ایران است. آموزش های مقدماتی را در زادگاه خود شیراز فرا گرفت . برای اتمام تحصیلات به بغداد رفت. پس از 25 سال به شیراز برگشت. بوستان (به شعر) و گلستان (نثر همراه شعر) و دیوان اشعار از او بر جای مانده است.

مجموعه این آثار کلیات سعدی نامیده می شود. سعدی یکی از بزرگ ترین شاعران و نویسندگانی ایرانی در قرن هفتم است موضوع کتاب بوستان اخلاق، تربیت، سیاست و اجتماعیات است که به شعر است.


سایر مباحث این فصل